Hogyan állsz az újévi fogadalmaiddal?

Huh, hihetetlen, hogy már júliust írunk, nem igaz? Szinte tegnap koccintottunk éjfélkor a boldog újévre, és erre tessék, az év fele már el is telt.  2020-ig már csak 6 hónap van hátra, úgyhogy éppen itt az ideje megállni kicsit, és visszatekinteni az elmúlt félév történéseire. Én is elhatároztam tegnap délután, hogy félreteszem a strandlabdát egy rövid időre és kiértékelem az elmúlt időszakot, beleértve a teljesített terveimet és a kudarcba fulladt próbálkozásaim. Ebben a bejegyzésben igyekeztem összeszedni Nektek, hogy miként érdemes értékelni és újradefiniálni a céljainkat, hogy az év második felét se vesztegessük el. Remélem Ti is találtok hasznosítható tippeket,  mindenképp írjátok meg majd nekem kommentben.

1. Értékeld az elmúlt félévet

Első lépésben vegyük át a képzeletbeli félévi bizonyítványunk és elemezzük ki a hátunk mögött lévő 6 hónapot. Ha év elején összeírtad a 2019-es terveidet, akkor vedd elő a jegyzeteid és gyűjtsd ki, hogy mely céljaidat sikerült teljesítened, illetve a terveidben összességében mekkora előrelépést tudtál elérni az elmúlt félévben. Azonosítsd be, hogy mely célkitűzések okoztak elakadást és próbálj meg rájönni, hogy mi volt az oka a megtorpanásnak. Itt adnék pár mankó kérdést, amelyek nekem például nagyban segítettek, hogy megfelelően tudjam lezárni a január-június időszakot.

  • Milyen arányban valósultak meg eddig a céljaid?
  • Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?
  • Milyen kihívásokkal szembesültél az elmúlt 6 hónapban?
  • Ha újra 2018 januárjára ébredhetnél, akkor mit csinálnál másképpen? 
  • A januárban kitűzött céljaid még most is relevánsak?
  • A következő 6 hónap sikeressége érdekében, mire kell majd fókuszálnod?

2. Definiáld újra a céljaid

Vond le a konklúziót a válaszaid alapján és alakítsd át a következő félévi terveid, amennyiben ez szükséges. Légy teljesen őszinte, hiszen teljesen felesleges becsapni magad, mindig fogalmazz konkrétan. Ha új célokat tűznél ki, akkor a cél meghatározásánál ügyelj arra, hogy használd az ún. S.M.A.R.T módszert.

Specific: a céljaid legyenek egyértelműek, konkrétak, amennyire csak lehet

Measurable: legyenek mérhetőek, így mindig látod a haladásod

Attractive: a cél jelentsen valamiféle kihívást a számodra

Realistic: a célod meghatározásánál legyél reális, ne rugaszkodj el túlzottan a valóságtól

Timely: határold be időben, rendelj határidőket a célod mellé

A célok nem megfelelő definiálása mellett a legnagyobb hiba, hogy párhuzamosan túl sok mindent akarunk megváltoztatni az életünkben. Egyszerre szeretnénk fittebbek lenni, egy új nyelvet megtanulni, munkahelyet váltani, új vállalkozást indítani stb. Fontos, hogy priorizárjuk a céljainkat, a következő félévre bőven elég 2-3 nagyobb cél kitűzése. Saját tapasztalataimból kiindulva azt tanácsolom, hogy ne támasszatok magatokkal szemben irreális elvárásokat.

Mindig túlbecsüljük a következő két évben bekövetkezendő változásokat és alulbecsüljük a következő tíz év változásait.

– Bill Gates –


Saját példa: az év elején elhatároztam, hogy megpróbálok a tavalyi évhez képest egészségesebben étkezni, illetve folytatni a heti kétszeri edzést, valamint plusz egy alkalmat is szerettem volna beiktatni. Úgy gondolom, hogy a táplálkozás terén egész ügyes voltam, ugyanis a tavalyi kb. 60 %-ról 80 % -ra javítottam az arányt, azaz az étkezéseim 80 %-ban egészségesek, tápanyagdúsak. Viszont a rendszeres testmozgás terén nem lehetek túlontúl büszke magamra. Nemhogy nem sikerült plusz 1 alkalmat beiktatnom, hanem 0-ra redukáltam a heti edzéseim számát. Heti 2-szer jártam edzésre a szomszédos edzőterembe, de május körül elfogyott a két éve tartó lendületem, úgy éreztem hirtelen, hogy túl időt vesz el, az odajutás -átöltözés-edzés-átöltözés-hazajutás ötszöge. Viszont a félévi céljaim újra definiálása során szerencsére sikerült megtalálnom a megoldást. Előfizettem a www.fitvideo.hu odalra, aminek segítségével immáron otthon tudok edzeni, így megspórolok egy csomó időt (és pénzt) magamnak. Win-win szituáció!

3. Vezess be új szokásokat

Miután értékeltük az elmúlt félévet és konkretizáltuk az új célkitűzéseinket, akkor jöhet az akció terv az előttünk álló 6 hónapra. Amit én saját tapasztalataim alapján elmondhatok, hogy mindenképp ki kell alakítanod új szokásokat, amelyek lehetővé teszik majd, hogy jelentős változásokat tudj elérni az életedben.

Például, ha a célod az, hogy naponta fél órával előbb tudj felkelni, ahhoz valószínűleg be kell vezetned az életedbe azt, hogy előtte nap fél órával előbb kerülj ágyba. Ha új szokásokat próbálsz bevezetni az életedbe, akkor javaslom, hogy ezeket kövesd egy ún. szokáskövető applikációval, hogy lásd a haladásod, és az elért mérföldköveidet. App tipp: Habitbull; Coach.me


Saját példa: A víz ivással komoly problémáim vannak, úgyhogy szükségem volt valamiféle megoldásra. Vettem a Decatlonban egy egyáltalán nem fancy, de legalább olcsó kulacsot, így mindig látom, hogy mennyi vizet kell még innom a nap hátralévő részében.

4. Legyél Te is Monica Geller!

Ha a fenti 3 lépés sikerül, akkor jön az én kedvenc részem, a tervezés.
Teljes mellszélességgel vállalom, hogy bennem elbújt egy Monica a Jóbarátokból, ugyanis imádok tervezni, to-do listákat írni, naptárt határidőkkel feltölteni. Ha szeretnéd sikerrel abszolválni a következő félévet, akkor nincs más opció, ki kell találnod, hogy mit, mikor, hol és hogyan kell csinálnod ahhoz, hogy év végén büszkén hátba tudd veregetni magad. A céljaidat apró lépésekre kell szedned, napi, heti, havi lebontásban kell megtervezned.


Saját példa: A legjobb barátom a Google Calendar, itt rögzítem ugyanis a programjaim, a határidőim stb. heti, illetve havi lebontásban. Napi teendő listára nekem a Wunderlist applikáció vált be a leginkább, de kipróbálhatjátok a Todoist alkalmazást is. A blog és egyéb mellék projektjeimet pedig a Trello nevű alkalmazásban vezetem, havi és negyedéves szakaszokban szoktam tervezni.


5. Nem mindent kontrollálhatsz

A motivációnk megőrzéséhez fontos tisztában lennünk azzal a ténnyel, hogy nem mindent tudunk kézben tartani az életünkben, ugyanis rengeteg dologra abszolúte nincs befolyásunk. Hiába van tűpontosan beosztva az elkövetkezendő 180 napunk, ha az élet egyszerűen közbeszól. Néha újratervezést követelnek az álmaink, be kell iktatnunk néhány kanyart, amíg végül sikerül átszakítani a célszalagot. Tartsuk észben, hogy ha akadály gördül is elénk, mindig akad megfelelő perspektíva számunkra, csak meg kell őriznünk a nyitottságunk.

Meséljetek! Milyen volt az elmúlt félévetek? Mit terveztek a következő 6 hónapra? Beszélgessünk a komment szekcióban!


Get the Latest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2019 · on Genesis Framework